»… die welt ist nicht so …, wie man es oft glauben machen will. die umrisse sind ungenau, was wirklich zählt, sind die schattierungen. nichts ist entweder schwarz oder weiß, das böse kann eine verkleidung des guten oder der schönheit sein und umgekehrt, und das eine muß das andere nicht ausschließen. … es gibt unendlich viele möglichkeiten. das leben ist ein ungewisses abenteuer in einer landschaft, deren konturen immer in bewegung sind: jede grenze ist künstlich, alles kann jeden augenblick neu beginnen oder jäh enden …« (arturo pérez-reverte, »das geheimnis der schwarzen dame«)
nichts ist wie es scheint »double sens« spürt irritierenden sinneseindrücken nach und hinterfragt den kern der eigenen körperlichen präsenz. der körper, verstanden als membran, der wie ein spannungsfeld zwischen seiner oberfläche und unserer umgebung vermittelt und offenbart, was sich unter seiner haut verbirgt.

»double sens« eine doppelte bewegung zwischen sich der welt hingeben und aus ihr zurückziehen, ein ebenso humorvolles wie poetisches portrait, das über das sichtbare abbild hinausweist, auf das, was uns hinter der sichtbaren oberfläche innerlich bewegt.

»… toula limnaios wiederum bezaubert mit einer somnambul-phantastischen arbeit, ihrem schönsten stück seit langem.« (berliner zeitung, michaela schlagenwerth, 2004)

eine produktion der cie. toula limnaios mit freundlicher unterstützung der senatsverwaltung für wissenschaft, forschung und kultur berlin und des kulturamts pankow.
gastspiele: frankfurt/main, nicosia/zypern

wiederaufnahmen 2005 tanz: anuschka von oppen, carlos osatinsky, katja scholz, hironori sugata

concept/choreography

toula limnaios

music

ralf r. ollertz

dance/creation

hyoung-min kim, anuschka von oppen, carlos osatinsky, katja scholz

lightdesign

klaus dust

stagedesign

katrin plötzky

stage constructions

heinz adlung

public relation

silke wiethe

fotos

dieter hartwig

reviews

»of the seven pieces premieres during dance made in berlin, »double sens« was most filled with motion and the only piece that gave priority to the beauty of movement and the modulation of energy. sometimes, the dancers appeared to be no more than dark silhouettes, slowly losing their shape, as if the ink with which the figures were drawn was dripping away. a strong power of attraction draws the scenes together. »double sens« was the only piece, in which the movements were given meaning of their own accord.« (taz, katrin bettina müller, 2004)

» … toula limnaios once again enchants us with a somnambular-magical piece, her best in a long time.« (berliner zeitung, michaela schlagenwerth, 2004)

» … how wonderful to be able to rehearse in one’s own theatre! up one more flight of stairs there’s another rehearsal space for guests such as the homeless berliner company rubato. sure, having a hall is a luxury and costs more that the city’s funding covers. but instead there’s a miracle: now that limnaios is working in a settled space, she’s being taken notice of. the rule of thumb being: only she, who has something to show, will be seen. it was no different for sasha waltz.« (ballet-tanz, arnd wesemann, 2004)

»toula limnaios is the poet of dance. and at the same time, a woman of action. berlin is indebted to the choreographer for its newest dance venue: the »halle«.« (tagesspiegel, sandra luzina, 2004)

»the atmosphere in the historically listed hall is fantastic. a high wooden ceiling over a stage, which, just like the audience seating rising above it, is softly portioned off with transparent curtains. curtains that strengthen the nebular impression of the milky white light and let the brick walls … disappear into an almost unperceivable distance. these curtains are also a kind of membrane through which the four dancers from cie. toula limnaios intrude into the space and disappear again. sometimes their movements are beyond time … each is on his own with his body, shortly later the one becomes part of the other, becomes moved by the other.
it suits the dreamy, sometimes whirring, at times dull wafting sounds of ralf r. ollertz. the composer is surely right, when he says that it’s not such much about the venue as about the quality of the dancing. but this space intensives that which takes place within it, sharpens the striking quality of ideas.» (rbb inforadio, barbara wiegand, 2004)